Klíčové aktivity (KA)

KA1: Mapování Sdruženého botanického areálu

Klíčová aktivita je zaměřena na získání prostorových dat ze Sdruženého botanického areálu. V rámci této aktivity budou realizovány následující kroky v tomto časovém sledu:

  1. terénní zaměření areálu Botanické zahrady a Sbírkových skleníků,
  2. tvorba digitálního plánu areálu nad daty z katastrálního úřadu,
  3. aktualizace prostorových dat areálu podle terénních měření - zákres stavebních prvků, chodníků, cest, záhonů, vodních ploch,
  4. aktualizace prostorových dat areálu podle terénních měření - zákres biologických prvků - záhonů, vodních ploch.
Výstupem klíčové aktivity budou nové digitální podkladové plány stavebních částí Sdruženého botanického areálu. Tyto plány budou zpracovány v GIS programu.

KA2: Budování technického zázemí projektu

Klíčová aktivita je zaměřena na technické zabezpečení realizace projektu. Bude řešena v několika krocích v tomto časovém sledu:

  1. pořízení technických zařízení pro realizaci projektu (nákup výpočetní techniky)
  2. pořízení software
  3. tvorba internetových stránek o projektu
  4. přesná definice vnitřní organizace a administrace projektu
  5. funkční botanický geoinformační systém BOTANGIS

KA3: Příprava jednotlivých částí geoinformačního projektu (GIS)

Klíčová aktivita se skládá z několika dílčích částí:

  1. návrh modelu struktury databáze pro uložení botanických dat. Tato část bude výsledkem diskuse nad požadavky botaniků o botanických informacích uložených v systému a technickými možnostmi databází,
  2. výběr programového vybavení pro informační systém. Programové vybavení vychází z potřebné funkcionality, struktury databáze apod.,
  3. programová realizace částí informačního systému,
  4. výběr vhodného programového řešení pro tvorbu digitálních studijních materiálů v off-line stavu,
  5. výběr vhodného prohlížeče dat.

KA4: Sběr botanických dat a tvorba databáze rostlin

V rámci klíčové aktivity budou:

  1. určovány rostliny v areálu,
  2. zakreslována lokalizace do plánů,
  3. naplňování databáze dřevin v Botanické zahradě a rostlin ve Sbírkových sklenících,
  4. shromažďovány popisné informace o jednotlivých rostlinách a převáděny do digitální podoby,
  5. pořizování fotodokumentace fází růstu rostlin,
  6. vytvořeny multimediální materiály o významných růstových či vývojových fázích vzácných rostlin.
Tato aktivita bude stěžejní částí projektu. Určení, lokalizace, shromáždění a digitalizace dostupných materiálů bude rozsáhlým a v této oblasti jedinečným dílem.

Výstupem bude
  1. prostorově orientovaná databáze rostlin Sdruženého botanického areálu, obsahující kromě lokalizace velké množství popisných a grafických dat o rostlinách (fotodokumentace, video) ,
  2. rozsáhlý archív digitálních materiálů o rostlinách, vzniklých skenováním dostupných textů a obrázků,
  3. digitální zákres lokalizace jednotlivých rostlin.

KA5: Sestavení metodiky pro tvorbu geoinformačního systému

Klíčová aktivita je zaměřena na sestavení metodiky tvorby GIS malého území. Na základě praktických zkušeností z předchozích kroků v klíčových aktivitách KA1, KA3 a KA4 (Mapování a tvorba digitálních plánů Sdruženého botanického areálu, tvorba funkčního GIS, tvorba databáze rostlin) bude sestavena metodika tvorby GIS metodou step-by-step. V metodice budou shrnuty dosud získané poznatky z tvorby GIS pro malé území do univerzální metodiky pro návrh informačního systému o území. Metodika bude upravena do podoby učebního textu s názvem "Metodika tvorby GIS" (v tištěné i PDF verzi) a následně dojde k zařazení a použití metodiky ve výuce geoinformatiky v předmětu "Informační systémy o území" a dalších předmětech.


Výstupem bude nově vzniklý výukový materiál - metodika pro tvorbu geoinformačního systému malého území. Metodika umožní sestavení informačního systému podle požadovaných parametrů, podá vysvětlení a zdůvodnění jednotlivých kroků, nastíní další možnosti a funkce. Součástí materiálu budou též další úlohy včetně požadovaných výstupů, popis zdrojových dat, jejich zpracování a úprava, analýzy výstupů. Výukový materiál bude připraven pro tištěnou i digitální formu (PDF).


KA6: Tvorba multimediálních, tiskových a mapových materiálů

Cílem klíčové aktivity je návrh, vytvoření a finalizace výstupních tiskových a digitálních plánů botanických objektů Sdruženého botanického areálu, odborných botanických a geoinformatických materiálů.
V rámci této aktivity budou rozpracovány plány areálu (KA1) v různých mapových měřítcích od přehledových informačních plánů (malá měřítka) až po podrobné plány jednotlivých Sbírkových skleníků a záhonů Botanické zahrady UP ve velkých měřítcích. Klíčová aktivita bude zakončena tiskem informační brožury jako studijní opory.
Naplnění botanické databáze (KA4) umožní vytvořit odborné botanické materiály jako studijní oporu, pro podporu šíření informací o rostlinných objektech Sdruženého botanického areálu, jako podporu enviromentálního vzdělávání i jako propagační materiál. Plánovaná je tvorba šesti tištěných plnobarevných botanických studijních materiálů (texty, fotodokumentace, ilustrační obrázky). Připraveny budou i v digitální podobě na DVD.
Sestavení metodiky tvorby GIS (KA5) umožní obdobné vydání materiálů pro inovaci geoinformatiky. Připravené materiály budou nejprve nasazeny do výuky v podobě PDF, po proběhnutí pilotních inovovaných kurzů budou podrobeny evaluaci a připomínkování (KA7, KA8) (zpětná vazba) ze strany cílové skupiny. Po analýze připomínek a případné opravě materiálů budou teprve vydány tiskem.
Výstupy klíčové aktivity budou následující:

  • mapy areálu v různých měřítcích (pro studenty - orientační mapa Olomouce s lokalizací Sdruženého botanického areálu, orientační mapy areálu, podrobné mapy areálu, směrovky, orientační tabule umístěné v areálu)
  • botanické studijní materiály, které budou realizovány jako odborné botanické publikace o dřevinách, tropických a subtropických rostlinách apod. ve formě tištěné (plnobarevný tisk, náklad 150 kusů, 6 titulů) a digitální (DVD a flash disk s digitálními botanickými daty pro off-line práci).
  • učební text s názvem "Metodika tvorby GIS" pro inovaci geoinformatických předmětů
  • informační brožura v tištěné i digitální podobě (DVD, flash disk) o Sdruženém botanickém areálu, jeho lokalizaci a bohaté historii s přehledem významných rostlinách (náklad 1000 kusů)
  • digitální video s komentářem o historii a současnosti Sdruženého botanického areálu pro publicitu a úvod do studijních předmětů.

KA7: Zařazení informačního systému BOTANGIS do výuky botaniky

Klíčová aktivita je zaměřena na zařazení inovativních studijních opor - botanického geoinformačního systému BOTANGIS a studijních materiálů - do výuky jednotlivých předmětů botaniky na Přírodovědecké a Pedagogické fakultě. Zařazení studijních opor do výuky bude vyžadovat revizi sylabů jednotlivých předmětů, ve kterých bude BOTANGIS využíván, z důvodů reorganizace či úpravy průběhu a formy výuky.
Botanický informační systém BOTANGIS umožní studentům dokonalé teoretické seznámení s rostlinami ze Sdruženého botanického areálu, neboť umožní zjistit jejich polohu v areálu a následně mohou získat velké množství popisných informací.
Zavádění inovativních studijních opor se odehraje ve dvou krocích: Po prvních pilotních inovovaných kurzech všichni členové cílové skupiny provedou evaluaci a připomínkování (zpětná vazba) přínosů či nedostatků studijních opor (systém BOTANGIS a studijní materiály). Relevantní připomínky budou řešitelským týmem odstraněny. Poté budou nasazeny do výuky ve finální bezchybné (a tištěné) podobě.
Výstupem klíčové aktivity bude zavedení inovací - využití studijních opor do výuky a studia botanických předmětů a praktické zařazení práce se systémem BOTANGIS do studia.

KA8: Zařazení metodiky tvorby geoinformačního systému do výuky geoinformatiky

Vytvořená metodika tvorby geoinformačního systému podle zkušeností s realizací botanického geoinformačního systému BOTANGIS (KA3, KA5) bude zařazena do všech stupňů studia oborů Geoinformatiky (bakalářské, magisterské a doktorské). Studenti použijí tuto metodiku pro tvorbu vlastních cvičných geoinformačních systémů. Budou využívat datovou základnu i mapové podklady.
Zavádění inovativních studijních opor se odehraje ve dvou krocích: Po prvních pilotních inovovaných kurzech všichni členové cílové skupiny provedou evaluaci a připomínkování (zpětná vazba) přínosů či nedostatků studijních opor (studijní materiály). Relevantní připomínky budou řešitelským týmem odstraněny. Poté budou nasazeny do druhého kola výuky a vydány ve finální tištěné podobě.
Součástí aktivity bude i prezentace nasazení této inovace do výuky na domácích konferencích.

Výstupem bude praktické zařazení výukového materiálu s metodikou pro realizaci jednotlivých částí GIS pro lokální specializovaný informační systém do výuky studentů. Výstupem bude praktické zařazení výukového materiálu s metodikou pro realizaci jednotlivých částí GIS pro lokální specializovaný informační systém do výuky studentů.

Budou inovovány následující předměty:

  • Informační systémy o území,
  • Prostorové databázové systémy 2,
  • Programové prostředky 1,
  • Počítačová kartografie,
  • Informační systémy o území,
  • GIS v socioekonomické geografii,
  • Skriptování v GIS,
  • Kartometrie.